FAQ HRMIS
SOALAN-SOALAN LAZIM HRMIS
1) Saya tidak boleh masuk ke sistem HRMIS kerana masalah ID tersekat / Lupa Kata Laluan. Apa perlu saya buat?
Hubungi Helpdesk HRMIS di agensi masing-masing untuk reset semula kata laluan dan status log masuk.
2) Saya telah kemaskini maklumat peribadi tetapi mengapa maklumat tersebut tidak terkini?
Kerana maklumat tersebut masih belum disahkan oleh Pengesah Maklumat peribadi. Jika disemak di menu PENGHANTARAN MAKLUMAT PERIBADI, TAB yang berwarna biru menunjukkan ada maklumat yang belum disahkan oleh pengesah. Sila rujuk pengesah untuk sahkan maklumat berkenaan.
3) Saya ingin masukkan maklumat Akademik tetapi semasa memilih Institusi, tiada dipaparkan dalam senarai pilihan Institusi. Apa yang perlu saya lakukan?
Pemilik Kompetensi (CO) boleh emelkan nama dan alamat institusi yang lengkap kepada pihak helpdesk JPA (
4) Perlukah saya mengemaskini maklumat keluarga saya?
Ya, kerana eGL(surat jaminan elektronik) yang akan dijana di klinik/hospital kerajaan memerlukan maklumat keluarga(jika pesakit adalah keluarga pegawai).
5) Bolehkah anak/bapa angkat menggunakan eGL?
Boleh jika mendapat Pengesahan/kelulusan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat. Pegawai perlu memuat naik Salinan softcopy Sijil Pengangkatan yang dikeluarkan oleh pihak JPN semasa menambah maklumat keluarga dalam Modul Rekod Peribadi atau mengemukakan Salinan hardcopy Sijil Pengangkatan sekiranya diperlukan oleh pegawai yang mengesahkan maklumat anak angkat tersebut.
MANUAL PENGGUNA PENETAPAN SEMULA KATA LALUAN HRMIS